nedeľa 18. januára 2015

"Já, pisálek" 09 - konečná časť

9) (podčást) >>> hlášky a postavy
- Jak vymýšlíš jména pro své postavy? Nebo povahu či vzhled?
Nemám rád vymýšľanie mien. Nikdy neviem, ako by sa moje postavy mali volať. Mnoho mien sa opakuje. Používam anglické mená, iba jedna poviedka bola s hlavnou postavou "Martinom". A nepýtajte sa ma, prečo anglické mená. Asi sa mi páčia oveľa viac, ako slovenské. Taktiež dej sa neodohráva na Slovensku, takže by bolo divné, keby nejaká Anča vystupovala dakde... povedzme v Nemecku. Keďže nepíšem fantazy ani nič podobné, tak si nemusím vymýšľať ani príliš exotické mená. Proste si vždy vymyslím meno, ktoré sa mi páči, a pomenujem postavu. 
A čo sa týka vzhľadu... v poviedkach väčšinou detailne neopisujem vzhľad. Možno iba hlavnej postavy a vzhľad vedľajších iba pár slovami. V knihe je to iné. Ak chcem "upozorniť" na nejaké špecifické vzhľadové vlastnosti postavy, tak to spomeniem aj niekoľkokrát (napr. Jonathanove neprirodzene svetlomodré oči). A zas tu platí, že hlavné postavy opisujem detailnejšie. Nerobím to však naraz, keď ich prvýkrát uvediem v knihe, niekedy opisujem pekne postupne. Možno až na konci knihy sa dozviete, že ten človek mal v skutočnosti hnedé vlasy. 
Postavy sa samé vykryštalizujú, čiže ja im navrhnem nejaké základné povahové vlastnosti, ale ďalej sa im vyvíjajú (áno, stále sa bavíme o knihe, v krátkych poviedkach sa to nedá stihnúť) podľa udalostí a pod. Čiže nad tým príliš nerozmýšľam, moje postavy sú také vďačné, že mi to povedia sami.

- Inspiruješ se při vytváření postav sám/sama sebou?
Rád by som povedal, že nie, ale niektoré moje postavy majú určite aj moje vlastnosti. Inač ale nie som inšpiratívny typ.

- Jestli jsi na předchozí otázku odpověděl ANO, jak to děláš, aby všechny tvé postavy nebyly stejné?
Oni asi sú vždy rovnaké =D ale nie..., dúfam. V knihe je to iné, ale v poviedkach sa snažím písať o rôznych druhoch ľudí. Občas napíšem poviedku, v ktorej ani nie je poriadne charakteristika hlavnej postavy, takže v podstate o postave nič moc nevieme, pozorujeme iba jej konanie. Dávam si už na to pozor, aby neboli tie postavy fakticky všetky príbuzné.

- Hlášky. Téměř v každé povídce se alespoň nějaká vtipná hláška objeví. Jak vymýšlíš své hlášky?
Čo je to za otázku? Ja neviem na ňu odpovedať. Normálne. Ak mi niečo napadne, tak to tam napíšem. Ak mi nič nenapadne, nebudem trapošiť násilnými vtipnosťami, ktoré aj tak koniec koncov budú zbytočné. Ja zvyknem používať sarkastický humor, ten mi je bližší. 

- inspiruješ se reálnými hláškami ze svého života?
Nie. 


2 komentáre:

  1. moje postavy by ideálne nemali špecifikovaný vzhľad ani mená :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja postavy opisujem detailnejšie až potom, čo sa mi samé zobrazujú tak v hlave, keď o nich píšem. Nemohol by som sa nepodeliť s čitateľom o tom, že moje postavy sú geniálne a krásne (niektoré =D )

      Odstrániť